divendres, 23 de setembre del 2016

Els codis secrets de Gaudí

arquitectura

art

Els codis secrets de Gaudí

Un dibuix de Hiroya Tanaka de la porta dels Pavellons Güell dissenyats per Gaudí.
Hiroya Tanaka porta 43 anys estudiant a Gaudí amb alçats científics de la seva obra, que exposa per tot el món. Ha publicat al Japó l'assaig 'Ull de drac' basat en l'arquitectura del català
Finals dels 70 en un Park Güell gairebé sense turistes, només veïns del Carmel (com s'ha anomenat sempre el barri). Un japonès que ni parla anglès ni castellà es dedica a mesurar tots els racons del parc fins que un vigilant li pregunta què fa. «Mido», diu el japonès. «Té permís?», Inquireix el tipus de seguretat. «No. Només estic mesurant », contesta com pot el japonès de 25 anys, que s'acaba de llicenciar en Arquitectura i ha arribat a Barcelona després de diversos dies de viatge en vaixells diversos i una llarga ruta en tren amb el Transsiberià rus. Només trepitjar la Rambla, 1 carterista li ha robat un milió de iens, que era el seu pressupost per viure folgadament a la ciutat durant tres anys i dedicar-se a estudiar l'obra de Gaudí. Però el jove -que es va marcar com a prova personal creuar tot Japó amb bicicleta: 6.000 quilòmetres en 50 dies- és perseverant. I, després d'aconseguir el permís, es passaria vuit anys per mesurar tots els racons del parc i realitzar un alçat mil·limètric de l'obra de Gaudí: un plànol científic de més de tres metres fet a mà.
Hiroya Tanaka porta 43 anys estudiant l'obra de Gaudí amb mesuraments in situ de totes les seves obres (en el 92 va publicar la seva tesi doctoral sobre la Metodologia gràfica, dibuixos i proporcions de l'obra de Gaudí), acaba d'exposar les seves alçats en una galeria de Tòquio i està traduint a l'espanyol l'assaig Ull de drac, que ha publicat al Japó i en el qual recull més de 450 codis tècnics que emprava el geni català. «A la fi dels 70 encara hi havia un gran buit en l'estudi de Gaudí. Per això em vaig llançar a mesurar la seva obra de forma científica, per treure conclusions recolzades en resultats empírics. La gent no entén a Gaudí. Hi ha molts enigmes amagats en la seva arquitectura. Cal tenir una visió global, de conjunt. Després d'infinites mesuraments he descobert els codis que repeteix en la seva arquitectura. Ningú sap per què va fer un disseny de tal manera. Però en els codis està el secret. L'obra de Gaudí no és disseny ni decoració, això són elements superflus, la seva essència està en la geometria més pura, en la simplicitat i la senzillesa », reivindica Tanaka, que al Saló del Manga exposa les seves aproximacions a l'obra de Gaudí.
«Gaudí ficava tots els seus coneixements i filosofia en l'arquitectura, tota la tradició que el va precedir. Està ple de secrets i símbols que potser mai arribarem a descobrir », apunta Tanaka. En Gaudí hi ha filosofia grega (recull molts postulats de Plató en la seva arquitectura), hi ha religió (la simbologia cristiana) i fins i tot zodíac (la Sagrada Família està esquitxada de símbols astrològics).
Si l'alçat del Park Güell el va portar a Tanaka vuit anys, només dibuixar la façana del Naixement de la Sagrada Família li va prendre cinc. «Gaudí va expressar tot el contingut de la religió catòlica a la Sagrada Família, és com reflectir la Bíblia en una obra de pedra, tot té un significat», assenyala Tanaka, particularment crític amb l'explotació i els excessos turístics del temple expiatori. «Si Gaudí hagués vist aquesta botiga dins el temple! Un lloc sagrat no pot ser comercial, això cabrejaria bastant Jesús ... És una església consagrada al sacrifici. I quan faltava finançament propi Gaudí sortia al carrer a demanar almoina », lamenta Tanaka, un dels partidaris que no s'acabi el monument. «És molt senzill: si el considerem com una obra de Gaudí, aquesta va acabar el mateix dia de la seva mort. Si és una catedral, pot seguir construint eternament, ¡la de Barcelona es va fer entre els segles XIY XIX! A la Sagrada Família ja podrien llevar-li el nom de Gaudí ... », opina un dels arquitectes que millor coneix tots els centímetres de pedra que va projectar Gaudí.
I, com Tanaka, tants altres arquitectes japonesos -des Toyo Ito fins Arata Isozaki- s'han declarat profundament influïts per l'obra de Gaudí. Fins i tot autors de manga com Takehiko Inoue -un dels best seller del Japó amb la seva sèrie de bàsquet Slam Dunk - han dedicat obres al català, com el preciosista Pepita, en el qual explica la història d'amor frustrada del jove Antoni. Per què Gaudí connecta tan bé amb la sensibilitat japonesa? «Nosaltres respectem la natura per tradició, influeix en la nostra manera de viure. I, filosòficament, coincideix amb Gaudí, que prenia el món natural com modelo.Además, la seva recerca de l'essència i la simplicitat remet al zen », contesta Tanaka.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada