Anna Zaera
21/05/2015
Menjar i beure
El Suau, la Coca-Cola de l'Ebre
Una beguda recuperada per Joaquín Cots que triomfa més enllà del territori
Foto:
Anna Zaera
Fa tres setmanes els periodistes
culturals de Barcelona feien glopets curts per assaborir una beguda que
els acabaven d'oferir en acabar la presentació de la Fira d'Espectacles
Literaris Litterarum, que se celebrarà a Móra d'Ebre el primer cap de
setmana de juny. “Què és això?” preguntaven encuriosits, com a bons
intrèpids. Una senyora, de gest amable, arribada de la Ribera d'Ebre per
servir un càtering de productes de la terra, els donava pistes. “És la
Coca-Cola de l'Ebre” deia a tall de titular, comunicant-se amb el mateix
llenguatge que els seus interlocutors. “És un Suau” pronunciava tot
seguit.
Molta gent de la zona explica que
aquesta marca es va interessar per comprar la fórmula perquè, vist el
bon gust del Suau, no acabés convertint-se en una competència del seu
refresc”
Motivat per l'èxit de la seva mescla, Joaquin va decidir oferir el producte a la clientela del seu bar, i va tenir molt bona acceptació. A la terrassa del Bar Quim de Benissanet la gent demanava amb alegria: “Quim porta'm un Suau!” “Vull un Suau!”. Aquest Suau va provocar que molta gent de la comarca anés fins al Bar Quim per provar el "Suau del Bar Quim" i així aquest petit poble situat a cinc quilòmetres de Móra d'Ebre, es va convertir en l'únic lloc de la comarca en el qual es podia veure Suau. Quan el bar va tancar, el fill de Quim, que porta el mateix nom que el seu pare, va ser qui va emprendre, al 2005, la tasca de comercialitzar la fórmula recuperada del seu pare. Ara, la beguda ja ha arribat a Barcelona, on busca fer-se un lloc en l'imaginari hipster, igual que els seus germans grans del Celler Mariol. “Vam arreglar el garatge de casa els meus pares per produir-la” explica Joaquín. Tot i que ell continua treballant a la central nuclear d'Ascó, les tardes i els caps de setmana els dedica a produir el Suau.
La llegenda de la Coca-Cola
"No em dedico tan com voldria a la promoció i la distribució" explica. Tot i el caràcter artesà i familiar del negoci, Joaquín ha aconseguit el que altres marques més potents no han pogut. "L'empresa de cafès Brasilia va intentar recuperar el Suau amb una gran campanya de publicitat, però no se'n van sortir" explica. Un altre dels tòtems dels refrescos que moltes vegades s'ha vinculat amb el Suau és la Coca-Cola. De fet, no hi ha conversa introductòria que valgui sense explicar la història que relaciona el Suau amb la marca americana. “El que va passar amb la Coca-Cola ningú ho sap del cert” diu Joaquin. “Molta gent de la zona explica que aquesta marca es va interessar per comprar la fórmula perquè, vist el bon gust del Suau, no acabés convertint-se en una competència del seu refresc” explica. Tot i que modestament, el Suau va obrint-se camí i sorprenent els que el proven.“Coffee with soda?” diuen els estrangers que el tasten, sorpresos que dos ingredients tan bàsics conjugats hagin pogut produir aquest gustós efecte.
Els cuiners estrella s'interessen
Els caçadors de productes talentosos ja estan a l'aguait d'aquesta beguda que reuneix les claus de l'èxit, tradició, arrelament a la terra i bon gust. De fet, cuiners com l'Albert Marimon o el David de Jorge del programa de Telecinco "Robin Food" ja s'han interessat per incorporar aquesta beguda als seus àpats i donar-la a conèixer als mitjans de comunicació.
D'on ve aquest nom?
Els Zuavos eren un regiment de soldats d'origen berber que van participar amb l'exèrcit francès en la conquesta d'Algèria en 1830. Abillats amb un uniforme molt vistós, el nom es va emprar després en més exèrcits, inclòs un batalló que va participar en la III Guerra Carlista a Catalunya i que van apropar a la península aquest nom. De fet, a aquesta beguda molts l'anomenaven "soldat" o "soladado" ja que el seu logotip era el dibuix d'un soldat sobre fons groc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada