El sector digital emergeix com un dels motors de l’economia barcelonina
En dos anys la facturació de les empreses del sector ha passat de 2.000 milions a 6.000 milions d’euros, i s’ha demostrat el seu potencial de creixement
    
    ARNAU ROMANÍ Barcelona |
    
    
    
    
    
    
    
  
 Privalia, Atrápalo, Ebay, King.com o Airbnb són algunes 
de les moltes empreses del sector digital que en els últims anys han 
aterrat a Barcelona amb l’objectiu de desenvolupar els seus projectes de
 negoci, la majoria a escala internacional. I és que la ciutat de 
Barcelona s’ha convertit en un pol d’atracció d’un sector, el digital, 
amb molt futur. Les compres  online, els videojocs, els cursos 
formatius a distància, l’ús de les xarxes socials, etc., constitueixen 
tot un món que actualment genera un munt d’oportunitats de negoci per a 
noves empreses i emprenedors que busquen un forat al mercat.
  Segons un estudi recent realitzat pel clúster 
Ecommerce&Tech Barcelona, durant l’any 2014 les empreses del sector 
digital han facturat un total de 6.000 milions d’euros. La dada 
representa un augment del 200% respecte a l’any 2012, en què la 
facturació al sector digital va ser de 2.000 milions d’euros.
 Aquest important creixement de la facturació respon a
 l’aposta que des de la ciutat s’ha fet per invertir en el sector, amb 
l’objectiu de fons de convertir Barcelona en la capital del sud d’Europa
 en el sector de les tecnologies digitals i la innovació. El Mobile 
World Congress és un clar exemple de com la ciutat ha lluitat per 
convertir-se en la capital d’un dels sectors tecnològics -el sector de 
la telefonia mòbil- amb més projecció de futur, i com gràcies a aquest 
congrés moltes empreses tecnològiques han invertit en la ciutat, hi han 
instal·lat les seus i hi han obert nous projectes de mercat.
  Atracció internacional i talent local
  Una de les conclusions més rellevants 
de l’estudi és que el sector està encara en fase d’expansió i que, per 
tant, el seu potencial de creixement i de facturació és realment gran. 
De fet, segons el mateix estudi d’Ecommerce&Tech Barcelona, una de 
cada tres empreses del sector digital de la ciutat han nascut en els 
últims 2 anys, i la mitjana de vida de les empreses del sector no arriba
 encara als 5 anys. És, doncs, un sector jove, però que creix a un ritme
 molt accelerat. Les xifres de l’estudi en relació a la contractació de 
treballadors confirmen aquesta accentuada tendència de creixement del 
sector a la ciutat: durant el 2014, 9.500 professionals han començat a 
treballar en el sector digital a Barcelona.
 L’expansió del sector digital a la ciutat respon 
bàsicament a dos factors: per una banda a l’atracció internacional 
d’empreses que veuen Barcelona com una bona seu per instal·lar-s’hi i 
desenvolupar els seus projectes, i per l’altra a l’accés al talent de 
nous emprenedors. Els últims anys s’han accentuat el nombre de  start-ups
 -l’anglicisme que s’utilitza per parlar d’empreses de recent creació- 
engegades per emprenedors que volen posar en marxa el seu projecte de 
negoci personal en el món digital. Barcelona Activa, una plataforma 
d’orientació i suport laboral lligada a l’Ajuntament de Barcelona, ha 
sigut clau per impulsar alguns projectes d’emprenedoria en el sector, ja
 que ha concedit espais d’incubació i cursos de formació a moltes start-ups que s’han creat els últims anys a la ciutat.
   Un clúster per al sector
  “Una entitat estable que treballa com a
 paraigua de l’ecosistema del comerç electrònic i el sector digital”. 
Així defineix el seu director executiu, Miquel Martí, el que representa 
Barcelona Tech City, un clúster que agrupa empreses com d’Edreams, 
LetsBonus o Softonic, i que té per objectiu defensar la posició del 
sector digital com un sector emergent a la ciutat, treballant 
conjuntament per potenciar l’activitat econòmica d’aquestes empreses. 
Entre els avantatges que tenen les més de 250 empreses que formen part 
del Barcelona Tech City hi figura el suport en la captació de fons de 
finançament, tant públics com privats, o la promoció del treball 
col·laboratiu entre organitzacions -el que es coneix com a  networking.
  El clúster acaba de rebatejar-se amb el nom de Barcelona Tech City, i 
deixa enrere el nom que havia tingut fins ara: Ecommerce&Tech 
Barcelona. Miquel Martí justifica aquest canvi de nom com la manera per 
donar a conèixer d’una manera entenedora la marca Barcelona a nivell 
internacional: “Hem de jugar a la lliga internacional, estar al nivell 
dels grans clústers del sector, com els de Nova York, Londres o París”.
  Incorporació de noves empreses
  Des que es va crear Ecommerce&Tech Barcelona, ara fa un parell 
d’anys, l’entitat ha anat evolucionant el seu model, ha anat creixent 
amb la incorporació de noves empreses del sector digital i ha potenciat 
la internacionalització de la marca Barcelona al sector, que ha crescut 
de manera vertiginosa durant aquests dos anys verticalment: “Ara hi ha 
moltes més temàtiques que s’inclouen en el sector digital més enllà del 
comerç electrònic. Hi ha empreses que es dediquen al desenvolupament de 
software, d’altres al sector de la telefonia mòbil, d’altres a la 
formació  online, etc. Com a entitat que agrupa aquestes empreses
 ens hem hagut d’adaptar als nous models comercials del sector”, explica
 Miquel Martí.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada