L'origen i el significat de la bandera negra per a l’Onze de Setembre
En parlem amb dos dels impulsors de la campanya, Joan-Marc Passada i Jordi Avià
–Cal una bandera nova, si ja tenim la de quadribarrada i moltes versions de l’estelada?
–Una nova bandera no anul·la les altres
que ja hi ha. Al contrari: enriqueix i afegeix gruix iconogràfic als
símbols que ens representen. Aquesta bandera negra no és personalista
(com pot ser la quadribarrada, que representa en origen el comte de
Barcelona), sinó conceptual: expressa una disposició anímica. El seu
missatge és molt directe: ‘Resistència i fermesa. No ens rendirem.’ A
més, com que no té rang oficial és molt difícil que pugui ésser mal
utilitzada com passa avui amb les nostres banderes locals i nacional,
sotmeses a la vigilància permanent de l’espanyola i la francesa.
–Us agrada, això de les banderes, oi? Sou els mateixos que vau documentar i commemorar el centenari de l’estelada, el 2008.
–Som els mateixos i uns quants més. Primer des de la
Comissió del Centenari de la bandera estelada i ara des de la Fundació
Reeixida. I sí, ens agraden molt les banderes. I com que ens sabem
minoria, encara ens motiva més el proselitisme. Espanya i els Països
Catalans són societats en les quals les banderes tenen mala premsa. Hi
ha les justes i prou. Això es deu a motius culturals i ideològics
diversos, que ara seria feixuc d’analitzar. El resultat és que som una
cultura –i els espanyols també– poc vexil·lològica. Ara que ens trobem
en un moment de construcció i d’alliberament nacional, és un bon moment
per a represtigiar aquest món entre nosaltres i mirar d’assemblar-nos
més, en aquest aspecte, als maltesos, suïssos i anglesos, per dir algú
proper, amants i lluïdors de les seves banderes locals, regionals o
temàtiques. Assumir amb normalitat els símbols que ens representen i
conèixer els aliens, entre els quals les banderes, és també construir un
país millor, culturalment.
–Què aporta o simbolitza de més, aquesta bandera, respecte de les altres ja en ús i popularitzades?
–En aquest cas, la bandera negra té una simbologia molt
específica: es refereix a la lluita sense quarter, just oposat al que
significa la bandera blanca de rendició.
D’una altra banda, tornarn-nos a dotar d’un element
visualment potent com és la bandera negra ens situa un pas endavant dels
nostres oponents. La iconografia, i les banderes especialment, són
elements poderosos i, per tant, gens negligibles. L’estelada té una
força visual tan considerable que anul·la la quadribarrada, i no diguem
ja la ‘rojigualda’ i la republicana espanyola. En el camp dels símbols,
oimés si es llueixen les banderes hissades en un pal, també hi ha una
batalla que cal lliurar. La bandera negra té, creiem, un atractiu visual
molt potent. És, doncs, una arma, una arma visual, però que pot ésser
molt efectiva. Es tracta també d’una qüestió de seducció estètica.
–Quin n’és l’origen?
–La bandera negra ja apareix documentada, amb el mateix
significat que tingué més endavant, a la 'Crònica' de Ramon Muntaner a
Gal·lípoli amb els almogàvers el segle XIV. Torna a sorgir a les guerres
remences del segle XV. La guerra dels Segadors (XVI) ja té un romanç
(la versió antiga de l’himne nacional) que la glosa. Però la forja del
mite arriba el 1714, gràcies a les cròniques i els gravats que es feren
del setge, popularitzats durant la Renaixença. El segle XIX, la revolta
de la Jamància de Barcelona i la carlinada de Ramon Cabrera la tornaren a
traure al camp de batalla. Aquesta darrera es conserva a Morella. El
segle XX també té alguna bandera negra, esporàdicament durant la guerra
del 1936-1939, però des de la fundació de la CNT, i la seva bandera,
aquest color va fusionat quasi sempre amb el roig. Per això hem cregut
oportú que amb el tricentenari dels fets del 1714 la recuperéssim amb un
disseny entenedor i potent amb codis d’avui.
–Sí, perquè hi heu afegit alguns elements…
–La bandera negra, tal com apareix a les descripcions, és
un tros de roba negra, sense més addenda. Potser com a màxim amb una
calavera pintada o el conegut lema de ‘Lliures o morts’, anàleg al
d’unes altres banderes de la guerra d’independència grega (‘elefthería i
thánatos’, és a dir, ‘llibertat o mort’) i la nord-americana (‘Join or
die’, ‘Uneix-te o mor’). Però Josep Porter Moix, el nostre pare
espiritual vexilol·lògic, ho diu molt bé: ‘Les banderes no haurien de
dur lletres: han de parlar per si soles. Si duen un lema aleshores
esdevenen una pancarta.’ A banda que la frase en qüestió, s’entén just
en un context de cultura romàntica. Avui, podria fins i tot generar una
resposta irònica per la disjuntiva suscitada: ‘Em pregunta per “lliures o
morts”? Trio ‘lliures’, és clar. Què vol que trïi? No em vull pas
morir, jo!’
Ara, una bandera negra sense més pot ser de tot arreu: és
universal. La bandera negra amb calavera i tíbies creuades ja és
arxiocupada. Grans i petits ho saben: és la bandera pirata. Per aquest
motiu vam voler crear una bandera negra que fos específicament catalana
amb els elements gràfics de la nostra tradició vexil·lològica, com ara
la creu de Santa Eulàlia i l’estel col·locat al costat del pal que ens
remet a l’estelada. El resultat és una bandera nova que fusiona elements
iconogràfics de la nostra tradició banderaire. Ara només cal que agradi
i llestos.
–Què pretén, la campanya?
–D’una banda donar a conèixer la bandera negra al llarg de
la història, però aturant-nos en la guerra de Successió, ara que en
commemorem el tricentenari. El projecte ampli era la revisitació dels
estendarts dels regiments austriacistes (excel·lentment documentats per
Francesc Riart i F. X. Hernàndez a Dalmau Editor), però ens vam aturar
en aquest, a manera de capítol primer. Reprendre el vincle amb els
nostres avantpassat i recontinuar la voluntat de no sotmetre’ns i de no
transigir a l’enemic és l’objectiu de fons. Una mica d’èpica sempre va
bé... Mireu, sinó, l’èxit de 'El senyor dels anells' o observeu els
detalls de la minisèrie 'John Adams' per TVC i aprendreu, com nosaltres,
a apreciar la força gràfica d’una bandera.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada