El trànsit a l´eix Diagonal creix el 15% en dos anys i mig de funcionament
La mitjana de vehicles augmenta amb la calor i la carretera es confirma com una via d'estiu
25.08.2014 | 00:00
CARMINA OLIVERAS | MANR
ESA
El trànsit a l'eix Diagonal (c-15) ha crescut el 15% en dos anys i mig
de funcionament. Si en el primer semestre del 2012 van passar per la via
10.243 vehicles diaris de mitjana, en els primers sis mesos d'enguany
n'hi han circulat 11.791, la qual cosa representa un augment del 15,11%.
La mitjana d'automòbils experimenta el creixement més gran durant els
mesos de calor, un fet que confirma la carretera, que uneix la Catalunya
Central amb la Costa Daurada, com una via idònia per a l'estiu.
Les xifres facilitades pel departament de Territori i Sostenibilitat a aquest diari mostren com l'eix ha anat guanyant adeptes amb el pas dels mesos. L'augment del 15,11% correspon a la comparació de dades que s'acumulen per semestres (el primer del 2012 amb el primer d'aquest 2014), un creixement que es fa més gran si es compara el gener del 2012 (primer mes sencer d'una via estrenada el 2 de desembre del 2011) i el juny d'enguany (darrer mes tancat). En aquest cas la crescuda és del 65% i passa de 8.354 cotxes a 13.833.
L'increment del 65%, però, és una dada que cal matisar, ja que si bé és real, és deguda sobretot a l'augment de persones del centre del país que utilitzen la via com la gran porta cap a les platges durant els mesos de calor, ja que el percentatge compara un mes de fred (el gener) amb un que es pot considerar ja estival (juny). A falta de saber les xifres d'aquest estiu, el pic més alt de vehicles s'ha donat fins ara el juliol del 2013, un mes en el qual van circular per la via 14.468 vehicles de mitjana al dia.
9.000 cotxes de més
Quan la Generalitat va inaugurar la carretera, el desembre del 2011, va indicar unes previsions de pas de vehicles que si bé s'han acomplert en la majoria dels trams, en un altre, el de Vilanova-Vilafranca, encara està lluny d'assolir-se.
Segons les dades que es preveien, havien de passar pel tram entre Vilanova i Vilafranca 25.000 vehicles de mitjana al dia, una xifra que queda molt per sobre dels 16.516 automòbils que van circular per aquest tram el 2013. La dada del 2013 fa referència als mesos de gener a octubre, ja que la Generalitat encara no ha tancat el novembre i el desembre, però tot i això no hauria de variar en quantitat, ni molt menys assolir els 25.000 vehicles si es sumessin els dos últims mesos de l'any passat. Els 13 quilòmetres finals de l'eix, els que uneixen Vilanova i Vilafranca, i que connecten amb la AP7 i la C-32, són els únics desdoblats.
Sí que s'han assolit les previsions, i fins i tot s'han superat, en el tram entre Vilafranca i Igualada (la previsió era de 10.000 vehicles al dia i la mitjana de l'any passat és de 13.228) i en el que va d'Igualada a Manresa (la previsió era de 6.000 i la mitjana del 2013 va ser de 6.990). Els dos trams tenen un sol carril per sentit. És a dir, que es dona la casuística que la previsió no s'assoleix en l'únic tram desdoblat, i se sobrepassa en els que són d'un sol carril.
Una carretera cara
Segons les dades que el Govern va facilitar el dia de la inauguració de la carretera, la Generalitat acabarà pagant 1.399 milions d'euros per l'eix Diagonal, la qual cosa representa multiplicar gairebé per quatre el seu valor de construcció, que va ser de 368 milions d'euros.
La inversió la va assumir l'empresa concessionària de la nova infraestructura, que a partir del primer dia d'obertura aplica el cànon per cada vehicle que hi passa. A part del cost de construcció, l'empresa que té cura de l'eix també té l'obligació de fer-ne el manteniment. La concessió de 33 anys s'acaba el 2041.
Cinc consellers per una obra
L'eix Diagonal va ser una obra de país que es va aconseguir amb el treball de consellers de diferent color polític. Algunes de les obres es van iniciar als anys 90 en l'etapa de l'actual president, Artur Mas, com a conseller de Política Territorial. Després hi van intervenir els consellers, també de CiU, Pere Macias, que va substituir Mas en el càrrec, i Felip Puig, que va rellevar Macias. I en el període del govern tripartit el socialista Joaquim Nadal va recuperar el projecte. Finalment, va ser l'exconseller convergent Lluís Recoder l'encarregat d'inaugurar l'obra.
Les xifres facilitades pel departament de Territori i Sostenibilitat a aquest diari mostren com l'eix ha anat guanyant adeptes amb el pas dels mesos. L'augment del 15,11% correspon a la comparació de dades que s'acumulen per semestres (el primer del 2012 amb el primer d'aquest 2014), un creixement que es fa més gran si es compara el gener del 2012 (primer mes sencer d'una via estrenada el 2 de desembre del 2011) i el juny d'enguany (darrer mes tancat). En aquest cas la crescuda és del 65% i passa de 8.354 cotxes a 13.833.
L'increment del 65%, però, és una dada que cal matisar, ja que si bé és real, és deguda sobretot a l'augment de persones del centre del país que utilitzen la via com la gran porta cap a les platges durant els mesos de calor, ja que el percentatge compara un mes de fred (el gener) amb un que es pot considerar ja estival (juny). A falta de saber les xifres d'aquest estiu, el pic més alt de vehicles s'ha donat fins ara el juliol del 2013, un mes en el qual van circular per la via 14.468 vehicles de mitjana al dia.
9.000 cotxes de més
Quan la Generalitat va inaugurar la carretera, el desembre del 2011, va indicar unes previsions de pas de vehicles que si bé s'han acomplert en la majoria dels trams, en un altre, el de Vilanova-Vilafranca, encara està lluny d'assolir-se.
Segons les dades que es preveien, havien de passar pel tram entre Vilanova i Vilafranca 25.000 vehicles de mitjana al dia, una xifra que queda molt per sobre dels 16.516 automòbils que van circular per aquest tram el 2013. La dada del 2013 fa referència als mesos de gener a octubre, ja que la Generalitat encara no ha tancat el novembre i el desembre, però tot i això no hauria de variar en quantitat, ni molt menys assolir els 25.000 vehicles si es sumessin els dos últims mesos de l'any passat. Els 13 quilòmetres finals de l'eix, els que uneixen Vilanova i Vilafranca, i que connecten amb la AP7 i la C-32, són els únics desdoblats.
Sí que s'han assolit les previsions, i fins i tot s'han superat, en el tram entre Vilafranca i Igualada (la previsió era de 10.000 vehicles al dia i la mitjana de l'any passat és de 13.228) i en el que va d'Igualada a Manresa (la previsió era de 6.000 i la mitjana del 2013 va ser de 6.990). Els dos trams tenen un sol carril per sentit. És a dir, que es dona la casuística que la previsió no s'assoleix en l'únic tram desdoblat, i se sobrepassa en els que són d'un sol carril.
Una carretera cara
Segons les dades que el Govern va facilitar el dia de la inauguració de la carretera, la Generalitat acabarà pagant 1.399 milions d'euros per l'eix Diagonal, la qual cosa representa multiplicar gairebé per quatre el seu valor de construcció, que va ser de 368 milions d'euros.
La inversió la va assumir l'empresa concessionària de la nova infraestructura, que a partir del primer dia d'obertura aplica el cànon per cada vehicle que hi passa. A part del cost de construcció, l'empresa que té cura de l'eix també té l'obligació de fer-ne el manteniment. La concessió de 33 anys s'acaba el 2041.
Cinc consellers per una obra
L'eix Diagonal va ser una obra de país que es va aconseguir amb el treball de consellers de diferent color polític. Algunes de les obres es van iniciar als anys 90 en l'etapa de l'actual president, Artur Mas, com a conseller de Política Territorial. Després hi van intervenir els consellers, també de CiU, Pere Macias, que va substituir Mas en el càrrec, i Felip Puig, que va rellevar Macias. I en el període del govern tripartit el socialista Joaquim Nadal va recuperar el projecte. Finalment, va ser l'exconseller convergent Lluís Recoder l'encarregat d'inaugurar l'obra.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada