Dues treballadores del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya (fotografia: ACN).
Dues treballadores del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya (fotografia: ACN).
L’Assemblea Nacional Catalana (ANC) ha presentat un informe jurídic sobre les implicacions jurídiques per als treballadors públics que hagin d’executar les instruccions dels seus comandaments –del govern de la Generalitat o del Parlament del Catalunya– en el procés de constitució de la República de Catalunya. La conclusió principal és que aquesta actuació dels funcionaris no constituirà delicte en cap cas.
L’informe estudia tots els il·lícits penals que podrien tenir algun tipus d’incidència en l’actuació dels treballadors públics catalans: prevaricació, resolució arbitrària, abandonament de destinació, omissió del deure de perseguir delictes, desobediència i denegació d’auxili, rebel·lió, sedició, traïció i delictes contra la pau o la independència de l’estat i incompliment en l’execució de resolucions del Tribunal Constitucional espanyol.
Prevaricació
En el detall, l’informe dedica un apartat a la prevaricació. En el cas de normes i instruccions del parlament o del govern que precisin i concretin la norma a aplicar, desapareixeran els elements bàsics d’aquest tipus penal, com ara l’arbitrarietat i la intencionalitat, perquè l’actuació dels treballadors públics s’empararà en una norma. Això mateix passaria en la suposada omissió del deure de perseguir delictes.
Desobediència
En el cas de desobediència o denegació d’auxili, el fet que existeixi un mandat exprés sobre una conducta i que aquesta ordre sigui clarament notificada al qui té l’obligació de complir-la –és a dir, que no es tracti d’una ordre genèrica– són alguns dels elements que fan preveure que els treballadors públics no es podran trobar amb ordres contradictòries, concretes i individualment notificades.
Rebel·lió i sedició
La rebel·lió i la sedició són dos delictes que tenen la violència com un dels fets essencials i, per tant, cap de les actuacions dels treballadors públics en execució d’ordres del govern o del parlament no implicaria cometre aquests delictes.
Incompliment de resolucions o sentències
Finalment, quant al possible incompliment en l’execució de resolucions del Tribunal Constitucional espanyol, es requeriria la notificació individualitzada prèvia i pels conductes legals a la persona en concret, i no pas una notificació genèrica.
L’estudi adverteix que, tot i concloure que no hi hauria delictes, no vol dir que els òrgans corresponents de l’estat espanyol no puguin incoar diligències prèvies penals, com a mitjà de pressió i per mirar de suscitar dubtes i por entre els actors de la societat catalana favorables a la construcció d’un nou estat independent. Per aquest motiu, l’ANC considera que és totalment necessari que funcionaris i autoritats coneguin amb profunditat els elements dels delictes que els poden imputar, i que són analitzats en aquest informe, per tal que actuïn amb tota llibertat i no atemorits per una estratègia d’estat.
A l’acte de presentació de l’informe hi havia entitats, associacions professionals i sindicats com ara CCOO, UGT, CSC, CATAC, SEPC, ANPE, USOC, els Consells de Col·legis de Secretaris, Interventors i Tresorers de Catalunya, la comissió de defensa de drets de la persona de l’ICAB, l’AMI i més membres del secretariat nacional de l’Assemblea.