Es presenta un manifest en defensa del vi en temps del coronavirus
El document que s’està difonent a
través de les xarxes socials té el suport de més de 100 dones i pretén
posar el valor la feina de viticultors i cellers i de totes les
indústries derivades de la vitivinicultura que estan patint les
conseqüències de la pandèmia del Covid-19
VADEVI
Conviden a tothom qui vulgui a subscriure aquest manifest que reproduïm a continuació:
Des del passat 14 de març, dia en què el Govern de l’Estat espanyol va decretar l'estat d'alarma i, per tant, el confinament i el control de moviment de les persones, tots els sectors, l’econòmic, el social, el jurídic, el polític i el cultural s'han vist afectats. L’hostaleria i el turisme són, probablement, dels més perjudicats i seran també els últims a recuperar-se.
El confinament ens obliga a passar tot el dia a casa, soles o en família, en pisos petits o en cases amb jardí, algunes treballant en línia, unes assumeixen el risc d'anar al seu lloc de treball i unes altres veient passar les hores, però totes compartim l'angoixa constant de què passarà quan tot això acabi i intentem acceptar i adaptar-nos a la situació. Cadascuna de nosaltres ho porta el millor que pot; pendents de les notícies i assumint tanta responsabilitat com li és possible.
En aquestes circumstàncies i a conseqüència d’una informació referida a l'augment del consum d'alcohol als habitatges particulars i el perill dels seus efectes en la nostra salut – emesa el 7 d’abril al TN de TV3; min 40 https://www.ccma.cat/tv3/telenoticies -, som un grup nombrós de dones (Dones+Vi) vinculades a l’ofici del vi que representem perfils professionals molt diversos, que hem decidit signar el següent manifest en defensa de tots els agents del món del vi, des del viticultor al sommelier i evidentment al consumidor responsable.
Les persones signatàries volem aclarir alguns aspectes, el primer dels quals és defensar que al darrere d’un vi hi ha humanitat i natura. I també:
• Que el consum de vi no ha augmentat durant el confinament. És més, els cellers constaten una baixada dràstica de les vendes. Cal tenir molt present que abans de la crisi del Covid19, el consum de vi es realitzava majoritàriament en restaurants i bars. Ara, el consum, varia d’escenari i incrementa als habitatges particulars.
• Que el consumidor compra principalment a les grans superfícies per això podem veure alguna imatge de prestatgeries de vi mig buides. També hi ha botigues especialitzades que per donar sortida al seu estoc i seguir fent costat als elaboradors, estan fent un esforç creant ofertes i donant facilitats per fer arribar el vi a domicili.
• Aquestes circumstàncies no impliquen que els cellers estiguin venent més vi. És més, els de dimensió petita i mitjana que són la majoria a Catalunya, no acostumen a participar a la línia de distribució de grans superfícies i han vist parar de cop les seves vendes.
• Cellers petits i mitjans són els que més patiran les conseqüències de la crisi sanitària, econòmica, social i cultural, ja que la seva principal línia de venda és la restauració i l'exportació. Dues vies que, ara per ara, estan tancades. La cadena de professionals que treballen perquè arribi una ampolla de vi al consumidor és realment llarga i important: viticultores, tractoristes, geòlogues, tècniques de vinya, veremadores, cellereres, enòlogues, tècniques de celler, empresàries i treballadores de productes enològics i fitosanitaris, fabricants de maquinària, boteres, forestals, fabricants d'ampolles, d’etiquetatge, de capses de cartró i de packaging, dissenyadores, sureres, vidrieres, transportistes, duaneres, distribuïdores, emmagatzemadores, restauradores, sommeliers i comunicadores, entre altres agents.
Les persones signatàries manifestem que:
• El vi té una tradició mil·lenària en la cultura mediterrània i forma part de la Dieta Mediterrània declarada per la UNESCO Patrimoni Mundial de la Humanitat
• És un aliment arrelat al territori. És cultura, història i patrimoni.
• El treball de les viticultores permet cultivar, conrear, mantenir i donar vida als paisatges que actuen com en molts casos s’ha constatat de salvaguarda davant d’incendis i d’altres escenaris climatològics derivats del canvi climàtic que afecten greument el medi rural. I n’asseguren la seva biodiversitat i essència. També dinamitzen les economies rurals.
• Entenem el consum de vi com un hàbit social, relacionat directament amb l’alimentació sana i saludable.
• Defensem i abanderem el consum responsable de vi, posant èmfasi sempre en la seva dimensió geogràfica, humana i cultural.
• Donem suport a qualsevol iniciativa que es realitzi des del sector i que ajudi a la supervivència en temps difícils, però també quan ens en sortim.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada