BARCELONEJANT
Bellesa sense ornamentació
El 48h Open House descobreix l'obra de Germán Rodríguez Arias, arquitecte racionalista que va treballar per a Neruda i va allotjar Calder
El protagonista del cas que ens ocupa és un d’aquests edificis. I el recorregut serà de la mà d’algú que parlarà amb coneixement de causa: el que dona ser arquitecta, descendent del seu autor i, sobretot, haver habitat a la casa. "¡El Nadal sempre ha sigut molt divertit anant d’un pis a un altre a menjar o a recollir regals! Així com les xerrades pels patis d’escala". Paraula de Susana Mitjans Rodríguez, neboda neta de Germán Rodríguez Arias (1902-1987), un dels fundadors del GATPAC i un dels arquitectes que van revolucionar la construcció a la Barcelona d’abans de la guerra civil, però també un dels més desconeguts: "No perseguia la fama, perseguia ser un bon arquitecte". Mitjans va viure a la casa i encara s’hi instal·la quan és a Barcelona; no en va la construcció es va pensar com un edifici de vivendes familiar. I el concepte encara es manté. Una cosa que no va passar en les dues residències bessones. Ja que Josep Lluís Sert, el gran popa del GATPAC, i Sixte Illescas, un altre dels companys de postulats, van fer el mateix. També van aixecar vivendes per als seus. El primer, al carrer de Muntaner; el segon, al de Pàdua.
Rosa, verda i blava
Els principis que van seguir els tres van ser els del racionalisme, els que guiava la Bauhaus i Le Corbusier, i, en conseqüència, el GATPAC. Economia i eficàcia, funció i bellesa. Però sense ornamentació. Una idea transgressora en clara oposició a l’arquitectura clàssica de l’època, deutora del neoclassicisme i del modernisme. Així, Rodríguez Arias va projectar una façana simple i plana. Sobrietat marca GATPAC. Sense motllures a les finestres i subtils asimetries, tan lleus que no es veuen si un no s’hi fixa. Però, si s’hi clava la vista, es poden veure els balcons de diferents mesures o de diferent ubicació. Ni una estructura a la vista. I clarament diferenciada la planta baixa de les dues galeries superiors; també dels cinc pisos que formen el cos de l’edifici. Tot molt propi de l’arquitectura racionalista. I a la vista un revocat pàl·lid. Rosa en el cas de la Casa Rodríguez Arias, que així es diu l’edifici; verd, per a Sert, i blau, per a Illescas.
Interior de la Casa Rodríguez Arias, exemple d’arquitectura racionalista del GATPAC. /
Tetera salvadora
Primer va estar en un camp de concentració francès. El van treure de l’infern dues senyores angleses que el van veure a través del filat. Per sort per a l’arquitecte, la tetera que sempre duia amb ell va cridar l’atenció de les dames. La seva destinació va ser Xile, on es va dedicar a l’interiorisme i va crear una fàbrica de mobiliari amb disseny mediterrani. Hi va deixar empremta, perquè els mobles encara es comercialitzen. A Neruda el va conèixer llavors, al Café Miraflores, punt d’intel·lectuals; després va arribar la reforma de la casa del poeta. Es van cartejar sempre i Mitjans afirma que les cartes del Nobel de literatura són tan poètiques com els seus versos. Rodríguez Arias va tornar. Però el règim el va obligar a escollir entre les Balears o les Canàries. Es va decantar per Eivissa, fins que va tornar a la seva Barcelona natal ja al final de la seva vida.Es va instal·lar a casa seva, evidentment, a l’àtic on Calder havia residit en les seves estades a Barcelona i on l’artista havia deixat dues escultures mòbils com a agraïment als seus amfitrions. Les peces van lluir al pis de Via Augusta fins al 1988. La família les va donar a l’ajuntament a canvi de la restauració de la façana. Una façana que, per descomptat, està catalogada i protegida.
Temes:
Arquitectura
Barcelonejant
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada